Učiteľ e-športu na UCM: Som proti tomu, aby sa malým deťom dávali do rúk telefóny

Uverejnené od Marek Harvan 24. marca 2022 v Rozhovor

Martin Paučin je študentom fakulty masmediálnej komunikácie univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave na odbore digitálnych hier, v ktorom aj vyučuje. Stará sa o organizáciu UCM TEDI Bears, ktorá zastrešuje viac ako 120 ľudí. O všetkom sve sa s ním porozprávali. Ako by podľa neho mali byť deti vedené k hrám a ešportu, aké sú pozitíva a negatíva videohier, kde sa bude ešport nachádzať o 5-10 rokov alebo i to, aký má názor na Metaverse sme sa ho spýtali v tomto rozhovore.

Ty vlastne pôsobíš na akademickej pôde, ale deti v dnešnej dobe prichádzajú s videohrami už v predškolskom veku a tie hodnoty, ktoré sa učia, s ktorými sa stretávajú možno neskôr vďaka nejakým tímom a podobne im nie sú v tom veku odovzdané a tým pádom čelia rôznym nebezpečenstvám internetu a podobne. Ako by sa mala ešportová scéna venovať tomu, akým štýlom prichádzajú deti do styku s videohrami?
To, ako deti prichádzajú do styku s videohrami závisí od toho, akú výchovu im dávajú rodičia. Ja sám som proti tomu, aby sa malým od útleho veku dávali do rúk telefón, tablet, telka. Je na nich 15 médií ktoré na nich naraz svieti a potom sú tie deti úplne dezorientované, ale rodičia majú aspoň pokoj. Dieťa príde do nejakého prvého styku s hrami prostredníctvom vyskakujúcich reklám v ktorých zabíja mravce a spája 3 políčka dokopy a spraví mu to peknú dúhu. No takto skorá interakcia s virtuálnym svetom nie je pre deti vôbec zdravá. Digitálne hry by mali prísť do života dieťaťa až potom, čo príde dieťa do styku s pohybovými alebo klasickými hrami. Je potrebné sa naučiť pravidlá reálneho sveta a až následne ich postupom času pretavovať do toho digitálneho, lebo potom deti strácajú schopnosť aktívnej komunikácie a stávajú sa z nich samotári, lebo ako dobre vieme, virtuálny svet digitálnych hier je rozmanitejší než ten reálny.

,,Digitálne hry by mali prísť do života dieťaťa až potom, čo príde dieťa do styku s pohybovými alebo klasickými hrami. Je potrebné sa naučiť pravidlá reálneho sveta a až následne ich postupom času pretavovať do toho digitálneho.

Dá sa nejak dopomôcť tým rodičom v tom, aby vychovávali v tom svoje deti? Lebo kto ich to mal naučiť, nakoľko, ako vravíš, je to stále mladá vec? Nejaká osveta nie len na mládež ale aj na rodičov?
Rodičmi sa v dnešnej dobe stávajú pomaly ľudia v mojom veku. Podľa mňa by v tomto mala byť nejaká celospoločenská diskusia, ktorá by ukázala ľuďom, že deťom tablet od malička nepatrí a síce deti učme digitálnym hrám, ale až keď sa naučia všetky ostatné veci potrebné do spoločenského života. Následne ich začnime viesť k tomu, aby si skúsili nejaké to hranie, osvojili si nejaké tie zručnosti toho všetkého. Logicky, keď sa niekto chce dostať na e-športovú pro scénu, tak na vysokej škole keď prvýkrát zapne CS tak sa pro hráčom nestane. Ale vieme, že keď niekto začal niekedy v 9. ročníku hrať CS 1.6 a mal na tom cez strednú školu cez 1000 hodín, skôr trochu viac, tak v dnešnej dobe ho môžeme považovať za trochu lepšieho hráča. V týchto veciach si myslím, že je to jednoznačne náročná téma, aby sme naučili rodičov nedávať deťom hneď hry k dispozícii ale je to niečo potrebné.

TEDI Bears Bootcamp
TEDI Bears Bootcamp

Čo je na videohrách najlepšia a najhoršia vec?
Najlepšia vec na videohrách je tá voľnosť toho, že človek sa môže stať čímkoľvek a kýmkoľvek, odovzdať sa tomu hraniu a zabudne na ten stres, na nátlak, príde na úplne iné myšlienky. Najhoršia vec na videohrách je zrejme možná závislosť. Síce hry sú super a je to budúcnosť, ale všetko s mierou.

Kde si myslíš, že sa bude o niekoľko rokov nachádzať tvoj predmet, tvoj odbor, prípadne UCM TEDI Bears?
No čo sa týka UCM TEDI Bears, tak do budúcna by sme sa chceli stať jedným z hlavných ťahúňov toho, prečo študovať na UCM celkovo, lebo e-šport poskytujeme pre ľudí, ktorí neštudujú len odbor TEDI, ale celej univerzite Cyrila a Metoda. Trošku akoby zvýšiť to povedomie o sebe, aby ľudia vedeli, že popritom, ako študujú napr. fyzioterapiu, tak k tomu môžu študovať aj e-šport. Čo sa týka predmetu teórie digitálnych hier, toho roku bol predmet nanovo akreditovaný, máme tam kopec nových predmetov, ktoré posúvajú tú výučbu na vyššiu úroveň. Myslím si, že je to to, čo zas o 5-10 rokov budeme musieť akreditovať nanovo, lebo hry a e-šport sú veci, ktoré sa vyvíjajú strašne rýchlo a dúfam že aj náš odbor sa bude môcť prispôsobovať tomu tempu.

,,Ľudí, ktorí na hrách vyrastali bude čoraz viacej, tak tou generačnou obmenou sa dostanú hry do vyššieho popredia v spoločnosti a viaceré veci sa začnú sústreďovať na hry.”

A kde sa budú o 5-10 rokov nachádzať videohry a e-šport ako také?
Ľudí, ktorí na hrách vyrastali bude čoraz viacej, tak tou generačnou obmenou sa dostanú hry do vyššieho popredia v spoločnosti a viaceré veci sa začnú sústreďovať na hry. Už v dnešnej dobe vidíme niektoré pokusy už aj od niektorých televízií stať sa hernými, ale televízia je pre ľudí, ktorí sa zaujímajú o hry, staré médium. Takže si myslím že skôr príde nejaký iný spôsob, ako si hry vytvoria to vlastné a to, čo pre nich bude zaujímavé. Možno to bude pre nich virtuálna realita alebo povedzme metavers (Metrix je budúcnosť).


TEDI Bears Bootcamp
TEDI Bears Bootcamp

Akurát, keď si spomenul tú virtuálnu realitu, Mark Zuckerberg hovorí o Metaverse a podobne. Ako to bude podľa teba v praxi vyzerať?
Metaverse je dosť náročná téma. Vieme, že Facebooku aktuálne už začali padať ľudia a celkovo to premenovanie na Metu nebolo pre nich biznisovo najlepšie, keďže na tom stratili obrovské peniaze. Meta ale môže byť tou prvou lastovičou pre multiverzum, že je tu virtuálny vesmír, v ktorom sa ľudia stretávajú. Asi si myslím, že Meta nebude práve tou spoločnosťou, ktorá bude mať potom tú najvyššiu dominanciu. Skôr si myslím, že potom dôjde k prepojeniu buď s Applom, alebo si Apple vytvorí niečo vlastné, Google niečo vlastné a bude to skôr v týchto ohľadoch. Tam sa potom obávam toho, aby sme sa nedostali do nejakej ultimátnej monopolnej verzie niečoho kde všetci vývojári budú pod jedným štúdiom, všetky hry budú mať mikrotransakcie a budú musieť byť hrané ako VR s multiplayer. Ak sa niečo s multiversom alebo metaversom stane, tak je to určite niečo, čo sa môže do budúcna zlepšovať a používať, ale aktuálne je to ešte veľmi mladé.

,,Ja len dúfam, že sa nestane presne to, čoho sa obávam, že budeme mať 3 vývojárske štúdiá, že tu bude Microsoft, bude tu Sony a bude tu neviem, CD Projekt Red, ktorý sa nedá odkúpiť nikomu a tým pádom budeme len závislí na 3 obrovských štúdiách, ktoré nás budú pumpovať trojáčkovými hrami každého štvrťroka.”

Narážal si na akvizíciu Activission Blizzard Microsoftom. 68 miliárd, to je približne dvojnásobok ročného štátneho rozpočtu Slovenska. Ako vnímaš tento trend drahších a drahších odkúpení týchto firiem vo videohrách?
Podľa mňa je jednoznačne zaujímavé, že sa práve Microsoft rozhodol odkúpiť Acitivission Blizzard hlavne s ohľadom na tie prešľapy, ktoré sa začali ohľadom Blizzardu v posledných rokoch ukazovať, že tá pracovná morálka nie je najlepšia. Uvidíme, čo táto akvizícia prinesie, ja len dúfam, že sa nestane presne to, čoho sa obávam, že budeme mať 3 vývojárske štúdiá, že tu bude Microsoft, bude tu Sony a bude tu neviem, CD Projekt Red, ktorý sa nedá odkúpiť nikomu a tým pádom budeme len závislí na 3 obrovských štúdiách, ktoré nás budú pumpovať trojáčkovými hrami každého štvrťroka a budú za ne pýtať 100€, v mikrotranskaciách ďalších 500€ a potom tu budeme mať malé indie štúdiá, ktoré akonáhle spravia hru, ktorá bude o niečo väčšia tak jeden z týchto dvoch obrovských hráčov si ich hneď odkúpi a zas len pridá do svojej obrovskej akvizície a bude mať len ďalšie štúdio do portfólia, ktoré bude musieť opäť len vytvoriť ďalšiu hru do poradia na silu, len aby vytvorilo ďalší zisk.


Nuž náš rozhovor sa pomaly blíži ku koncu. Máš nejaký voľný odkaz čitateľom?
Teším sa na to, čo prinesie budúcnosť s e-športom a ten, kto je aktuálne na strednej a nevie čo po nej, tak určite by som mu odporučil práve odbor teórie digitálnych hier na našej fakulte a možno sa tam uvidíme niekedy.

Ako pristupovať k ešportu na akademickej pôde i v spoločnosti ako takej, ako súvisí s fakultou masmediálnej komunikácie alebo i to, čo obnáša starať sa o ešportový tím sa dočítate v našom rozhovore na portáli Index Mag.